Ga naar de inhoud

Lichamelijke opvoeding (1)

Accent op gezondheid en fitheid

Samenvatting

Het vak LO werd in het verleden aangeduid als lichamelijke oefening. Daarmee wordt aangegeven dat vooral het lichaam geoefend moet worden om gezond en weerbaar te zijn. Methodieken waren vooral gebaseerd op ideeën uit het buitenland met een gezondheidsmotief. Aan het begin van de vorige eeuw kwam het Duitse schoolturnen van Spiess/Maul en daarna de Zweedse gymnastiek naar Nederland, verspreid door Blijenburgh. Later tot na de Tweede Wereldoorlog de Oostenrijkse School (Gaulhofer en Streicher). Dit accent is door Crum (2011) beschreven als het biologisch georiënteerde lichaamsoefeningenconcept. Ook nu zijn de invloeden van deze vakvisie (weerbaar maken van het lichaam) herkenbaar in motiveringen en legitimatie van het vak op school.

Literatuurverwijzing: Dokkum, G. van, Gerritsen, F., Jacobs, F.M., Massink, M., Mossel, G. van, & Verveld, H. (2022, juli). Lichamelijke opvoeding (1): accent op gezondheid en fitheid. LO Magazine 110 (pp. 10-11)