Ga naar de inhoud

Inschatting van zwemvaardigheden

Tijdelijke onderbreking van de zwemlessen zorgt mogelijk voor een overschatting van de zwemvaardigheden bij kinderen tussen de vijf en twaalf jaar

  • Auteurs: J. van der Kamp , M. van der Weijden-van Rooden
  • Type: rapport
  • Taal: Nederlands
  • Jaar: 2022
  • Uitgever: Hogeschool Windesheim- Zwemanalyselab Zwolle, VU University, NRZ Nationaal Plan Zwemveiligheid
  • Plaats van uitgave: Zwolle, Amsterdam
  • Collatie: 33 p.

Samenvatting

Door overschatting van de zwemvaardigheden kunnen kinderen in gevaarlijke situaties terechtkomen, met mogelijk verdrinkingen als gevolg. Het doel van dit onderzoek was daarom te bepalen wat het effect van een tijdelijke onderbreking (3-4 maanden) en hervatting van de zwemlessen (1-2 maanden) op de nauwkeurigheid van het inschattingsvermogen was bij kinderen tussen de vijf en twaalf jaar (N = 41). Ook werd de invloed van leeftijd, gender en zwemniveau op de nauwkeurigheid van het inschattingsvermogen onderzocht.

Voor een samenvatting: zie de factsheet inschatting zwemvaardigheid na lockdown.

Literatuurverwijzing: Kamp, J. van der, & Weijden-van Rooden, M. van der (2022). Inschatting van zwemvaardigheden: tijdelijke onderbreking van de zwemlessen zorgt mogelijk voor een overschatting van de zwemvaardigheden bij kinderen tussen de vijf en twaalf jaar. Zwolle: Hogeschool Windesheim- Zwemanalyselab Zwolle.