Gevolgen van de coronacrisis voor de sportevenementensector
Overleven en ondernemen in tijden van onzekerheid
Samenvatting
Miljoenen Nederlanders missen de sportevenementen die vanwege de coronacrisis niet plaats kunnen vinden. Organisatoren en leveranciers balanceren tussen overleven en ondernemen. Dat blijkt uit onderzoek van het Mulier Instituut, dat uitgevoerd is met steun van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS). .
Twee derde Nederlanders mist sportevenementen: circa twee derde van de volwassen Nederlanders mist de sportevenementen waar zij niet aan deel konden nemen, die zij niet live konden bezoeken of niet via de media konden volgen. Ongeveer een derde van de mensen die wilden deelnemen aan sportevenementen die niet doorgingen, is daardoor minder gaan sporten.
Ook misten velen de sociale contacten, de gezamenlijke beleving en de saamhorigheid die aan sportevenementen zijn verbonden. Hierdoor is het leven van miljoenen Nederlanders minder kleurrijk geworden.
Schokbestendigheid sector ernstig op de proef gesteld: de coronacrisis stelt de schokbestendigheid van de sector ernstig op de proef. Het gebrek aan perspectief maakt het voor de sector een zware periode.
Wanneer weer meer mogelijk is, zal eerst moeten worden geïnvesteerd in aangepaste concepten, verdienmodellen en randvoorwaarden (verzekering, hygiëne, financiering). Daar is energie, vertrouwen en financiële ruimte voor nodig, en die zullen niet bij alle organisaties in dezelfde mate aanwezig zijn.
Wel is in de coronacrisis de samenwerking, behulpzaamheid en openheid tussen de organisaties in de sportevenementensector toegenomen.
Aantal bedrijven in sportevenementensector met 8 procent gekrompen: in het vierde kwartaal van 2021 waren er in de bedrijfstak ‘organisatie van sportevenementen’ 1.465 bedrijven geregistreerd. Dat is 8 procent minder dan in het eerste kwartaal van 2020 (1.590 bedrijven), kort vóór het uitbreken van het coronavirus.
De steunmaatregelen van de overheid worden gewaardeerd en door honderden organisaties gebruikt. De sector heeft dankzij een mentaliteit van doorzetten, aanpakken en ondernemen erger weten te voorkomen.
Informatie over hele bedrijfskolom: dit onderzoek geeft inzicht in de gevolgen van de coronacrisis voor de hele bedrijfskolom: van leveranciers tot organisatoren en afnemers. Hiervoor is kwantitatief (online enquête onder de Nederlandse bevolking, analyse van bestaande data), kwalitatief (semigestructureerde diepte-interviews met leveranciers en organisatoren) en literatuuronderzoek gedaan.
Literatuurverwijzing: Hover, P., & Heijnen, E. (2022). Gevolgen van de coronacrisis voor de sportevenementensector: overleven en ondernemen in tijden van onzekerheid. Utrecht: Mulier Instituut.