Oplossingen voor het bewegingsonderwijs. Hoe komen we verder?
Eindrapportage
Samenvatting
Met het primair onderwijs is de norm bewegingsonderwijs afgesproken: vanaf 2017 minimaal twee lesuren per week bewegingsonderwijs bieden onder begeleiding van een bevoegde leerkracht. Deze norm is als doelstelling opgenomen in het Bestuursakkoord en geldt voor zowel regulier als speciaal (basis)onderwijs voor de groepen 3 tot en met 8. De norm voor twee uur bewegingsonderwijs is leidend, niet verplicht. Voor het bewegingsonderwijs dat scholen aanbieden geldt – net als voor het overige onderwijs – dat dit door bevoegde leerkrachten moet worden gegeven. Uit eerdere monitors blijkt dat niet alle scholen voldoen aan de norm bewegingsonderwijs. Zowel voor bevoegd lesgeven als voor het aantal lesuren. De ministeries van OCW en VWS en de PO-Raad willen graag inzicht waarom deze scholen de norm bewegingsonderwijs niet altijd halen, welke knelpunten hierbij spelen, en welke oplossingen hiervoor mogelijk zijn. Hiermee willen zij op lokaal niveau het gesprek op gang brengen over het realiseren van één ambitie van het Bestuursakkoord. Daarom wordt in hun opdracht dit onderzoek uitgevoerd naar eventuele knelpunten voor het voldoen aan de norm bewegingsonderwijs in het primair onderwijs in groep 3 tot en met 8. Speciaal is er aandacht voor oplossingen om deze knelpunten te verhelpen, zodat betrokkenen bij gemeenten en op scholen verder kunnen werken aan het implementeren van de norm bewegingsonderwijs.
Literatuurverwijzing: Oort, F. van, Morgenstern-Brandsema, A., Maat-Tilstra, R., & Valk, I. van der (2019). Oplossingen voor het bewegingsonderwijs. Hoe komen we verder?: eindrapportage. Rotterdam: Ecorys.