Ga naar de inhoud

Gamen & esport in Nederland

Van breedtesport tot topsport

  • Auteurs: Remko van den Dool
  • Type: rapport
  • Taal: Nederlands
  • Jaar: 2019
  • Uitgever: Mulier Instituut
  • Plaats van uitgave: Utrecht
  • Collatie: 21 p. bijl. fig. tab. Met lit. opg.

Samenvatting

Dit onderzoek van het Mulier Instituut geeft aandacht aan gamen en esport onder volwassen Nederlanders. De belangrijkste conclusies uit het onderzoek zijn:

  • Eén op de vijf volwassen Nederlanders (18%) heeft in het afgelopen jaar een langdurende online game gespeeld zoals FIFA en Fortnite. De belangrijkste reden om te gamen is om samen met anderen te kunnen spelen (47%), maar gamen kan soms ook ten koste gaan van contacten met de ‘buitenwereld’ (11%).
  • Ongeveer 1 procent van de gamers geeft aan esport te beoefenen, de competitieve variant van gamen. Daarnaast kijkt 4 procent van de bevolking weleens naar esportwedstrijden, bijvoorbeeld via YouTube en Twitch.tv. Van de gamers kijkt een groter percentage naar de wedstrijden (16%).
  • Slechts 6 procent van de Nederlanders vindt esport een echte sport. Onder gamers vindt een kleine minderheid (11%) esport een sport.
  • De spelers zijn vaker man (24% speelt) dan vrouw (13% speelt). De spelers zijn verder vooral jong. 
  • De wijze van organisatie van esport wijkt sterk af van traditionele sporten. Een centraal orgaan ontbreekt vrijwel en competities zijn in handen van commerciële bedrijven.
  • Behalve samen spelen noemen gamers de competitie (30%), creativiteit kwijt kunnen (20%), leren doorzetten (20%), een eigen droomwereld (19%) en doen wat je wilt (28%) als redenen om te gamen.
  • De nadelen die de gamers noemen zijn onder andere de tijd die gamen kost (43%) en dat het verslavend is (24%).
  • Een kwart van de gamers speelt met bekenden, een derde met kennissen van internet en 40 procent tegen een ‘machine’.

Literatuurverwijzing: Dool, R. van den (2019). Gamen & esport in Nederland: van breedtesport tot topsport. Utrecht: Mulier Instituut.