Ga naar de inhoud

Samen leren

Met behulp van video-instructie

  • Auteurs: Joop Duivenvoorden , Krista Schakel
  • Type: Artikel in vaktijdschrift
  • Taal: Nederlands
  • Uitgever: KVLO
  • Plaats van uitgave: Zeist
  • Collatie: 3 p.
  • Labels: beleid KVLO: LO, beleid KVLO: Praktijk, kennisgebied KVLO: Voortgezet onderwijs, kennisgebied KVLO: basisonderwijs
  • Naam tijdschrift/vakblad: Lichamelijke opvoeding

Samenvatting

Het leren van een ingewikkelde (motorische) vaardigheid dreigt met de opkomst van sites als YouTube een individuele aangelegenheid te worden. Als je kinderen vraagt hoe ze trucs met een voetbal of dansmoves leren, dan krijg je in veel gevallen te horen dat ze hun voorbeelden ‘op internet’ gevonden hebben. Vanuit leertheoretisch oogpunt is deze vorm van zelfsturend leren heel waardevol, maar het sociaal-constructivistische van en met elkaar leren komt onder druk te staan door een nagenoeg onuitputtelijke bron van digitaal beschikbaar oefenmateriaal. In een zorgvuldig vormgegeven onderwijsleersituatie kunnen leerlingen met elkaar én met behulp van video-instructie vaardigheden onder de knie krijgen.

Literatuurverwijzing: Duivenvoorden, J, & Schakel, K. (2016, juli). Samen leren: met behulp van video-instructie. Lichamelijke opvoeding 104 (pp. 48-50)