Ga naar de inhoud

Heeft impliciet leren een plek in de gymles?

Deel 1: een classificatie van impliciete en expliciete leermethoden

  • Auteurs: Elise van Casteren
  • Type: Artikel in vaktijdschrift
  • Taal: Nederlands
  • Uitgever: KVLO
  • Plaats van uitgave: Zeist
  • Labels: Kennisgebied KVLO: onderzoek, beleid KVLO: Onderwijszaken, beleid KVLO: Praktijk, kennisgebied KVLO: Speciaal onderwijs, kennisgebied KVLO: Voortgezet onderwijs, kennisgebied KVLO: basisonderwijs
  • Naam tijdschrift/vakblad: Lichamelijke opvoeding

Samenvatting

Dit artikel is het eerste uit een reeks van drie over impliciete en expliciete leermethoden in het bewegingsonderwijs. In dit eerste artikel wordt de ontwikkeling van een praktisch bruikbare classificatie van impliciete en expliciete leermethoden beschreven. In de twee volgende artikelen worden toepassingen behandeld, waarin wordt verkend hoe vaak in zowel het speciaal- als het regulier voortgezet onderwijs, docenten impliciete en expliciete leermethoden toepassen in hun gymles. Deze reeks artikelen over impliciete en expliciete leermethoden in het bewegingsonderwijs is tot stand gekomen vanuit het door NWO gefinancierde onderzoeksproject ‘Meedoen met Sport’. Het drieluik valt onder het topic Passend onderwijs uit LO 11. 

Literatuurverwijzing: Casteren, E. van (2015, oktober). Heeft impliciet leren een plek in de gymles?: deel 1: een classificatie van impliciete en expliciete leermethoden. Lichamelijke opvoeding 103 (pp. 46-49)