De waardenvolle club
Het besturen en managen van publieke waardencreatie in voetbalorganisaties
Samenvatting
Leden, supporters, sponsors, overheden, maatschappelijke organisaties en media verwachten in toenemende mate dat voetbalorganisaties bijdragen aan publieke vraagstukken. Als gevolg dienen voetbalbestuurders en -managers nu ook, naast sportieve, culturele en zakelijke waarden, publieke waarden te creëren. Dit stelt hen voor de nodige problemen. In dit proefschrift constateert Frank van Eekeren dat in de praktijk zich twee typen voetbalorganisaties aftekenen: de Zakelijke Club, waarin een kritische houding bestaat ten aanzien van publieke waardencreatie, en de Open Club, waar de nadruk op publieke waardencreatie de creatie van sportieve, culturele en zakelijke waarden onder druk zet. Hij voegt een alternatief ideaaltype toe: de Waardenvolle Club. Hierin wordt de centrale dienst (het voetbal) beschouwd als waardencreator - en niet als product of middel - en vindt sturing plaats op basis van verantwoordelijkheid en reflectie. De Waardenvolle Club reikt handvatten aan voor het handelen van bestuurders en managers van voetbalorganisaties en andere hybride dienstverlenende organisaties.
Naast dit proefschrift is er ook een website gelanceerd, met een animatiefilmpje.
Literatuurverwijzing: Eekeren, F. van (2016). De waardenvolle club: het besturen en managen van publieke waardencreatie in voetbalorganisaties. Utrecht: Universiteit Utrecht.