Ga naar de inhoud

The theory of expanded, extended, and enhanced opportunities for youth physical activity promotion

Samenvatting

Interventies die gericht zijn op de jeugd jonger dan 18 jaar focussen zich vaak op complexe gedragsmodellen en sociaal-ecologische raamwerken. Volgens de auteurs blijkt uit allerlei reviews dat het effect van interventies op het beweeggedrag gering is. Ze stellen dat dit geringe effect te wijten is aan het feit dat fundamentele mechanismen die leiden tot gedragsverandering over het hoofd worden gezien.

Ze bepleiten de zogenaamde TEO theorie. Deze theorie staat voor de Theory of Expanded, Extended, and Enhanced Opportunities. TEO onderscheidt drie mechanismen die van belang zijn voor verandering van het beweeggedrag.

Bij de opportunity of expansion wordt de tijd die besteed wordt aan sedentaire activiteiten gedeeltelijk vervangen door meer actie. Voorbeelden hiervan zijn korte beweegmomenten in het klaslokaal, integratie van beweegactiviteiten tijdens taal of wiskundeles en de introductie van statafels.

Bij de extension of opportunities worden extra tijd toegevoegd aan bestaande lichamelijke activiteit. Een voorbeeld is het verlengen van schoolpauzes of meer gymlessen.

Bij de enhancement of opportunities wordt een bestaande activiteit veranderd. Voorbeelden hiervan zijn het verbeteren van de kwaliteit van de gymles of het verbeteren van het schoolplein.

De werking van deze mechanismen worden door de auteurs met voorbeelden en onderzoek onderbouwd.

Literatuurverwijzing: Beets, M.W., Okely, A.D., Weaver, R.G., Lubans, D., Brusseau, T., Carson, R., ... Webster, C. (2016). The theory of expanded, extended, and enhanced opportunities for youth physical activity promotion. International journal of behavioral nutrition and physical activity