Ga naar de inhoud

Formule 1 in Nederland

Belangstelling en impact, factsheet 2016/12

  • Auteurs: Paul Hover , Nienke Lammertink
  • Type: factsheet
  • Taal: Nederlands
  • Jaar: 2016
  • Uitgever: Mulier Instituut
  • Plaats van uitgave: Utrecht
  • Collatie: 4 p.
  • Labels: Economie

Samenvatting

Op zondag 27 november vindt in Abu Dhabi de laatste Grand Prix van het Formule 1-seizoen van 2016 plaats. Op het Yas Marina Circuit sluit Max Verstappen een memorabel seizoen af: hij was onder meer de jongste winnaar ooit (GP Spanje) en de jongste coureur ooit met de snelste ronde (GP Brazilië). Wereldwijd dalen de kijkcijfers voor de Formule 1, maar welk effect hebben de prestaties van Verstappen op de belangstelling voor Formule 1 in Nederland? Veertien Nederlanders gingen Max Verstappen in de Formule 1 voor, maar het 19-jarige talent is hen met zijn prestaties al ver voorbijgestreefd. Het succes wordt in de media breed uitgemeten en het is niet verwonderlijk dat de naamsbekendheid van Max Verstappen in Nederland de 100 procent nadert. 8,7 miljoen volwassen Nederlanders volgen de berichtgeving over Max Verstappen. Niet iedereen gaat mee in de Maxmania: Formule 1 spreekt vooral mannen en oudere personen aan. Dit ligt in lijn met de opbouw van de leden van de Knac Nationale Autosport Federatie (relatief weinig jeugd in vergelijking met andere sportbonden). De prestaties van Verstappen leiden op grote schaal tot gevoelens van trots, vormen een dankbaar gespreksonderwerp en zorgen voor een groeiende interesse in de autosport. De spin-off voor het (recreatief) karten lijkt daarentegen beperkt. Dit factsheet is gebaseerd op data van het Nationaal Sportonderzoek 2016.

Literatuurverwijzing: Hover, P., & Lammertink, N. (2016). Formule 1 in Nederland: belangstelling en impact, factsheet 2016/12. Utrecht: Mulier Instituut.