Cookies & Privacy

Wij maken gebruik van cookies. Lees meer hierover in ons privacybeleid. We respecteren uw privacy, daarom geven we controle over de manier waarop we met gegevens omgaan.

Altijd actief

Noodzakelijke cookies zijn cruciaal voor de basisfuncties van de website en zonder deze werkt de website niet op de beoogde manier.Deze cookies slaan geen persoonlijk identificeerbare gegevens op.

Functionele cookies helpen bepaalde functionaliteiten uit te voeren, zoals het delen van de inhoud van de website op sociale mediaplatforms, het verzamelen van feedback en andere functies van derden.

Geen cookies weer te geven

Analytische cookies worden gebruikt om te begrijpen hoe bezoekers omgaan met de website. Deze cookies helpen informatie te verstrekken over de statistieken van het aantal bezoekers, het bouncepercentage, de verkeersbron, enz.

Prestatiecookies worden gebruikt om de belangrijkste prestatie-indexen van de website te begrijpen en te analyseren, wat helpt bij het leveren van een betere gebruikerservaring voor de bezoekers.

Geen cookies weer te geven

Advertentiecookies worden gebruikt om bezoekers gepersonaliseerde advertenties te bezorgen op basis van de eerder bezochte pagina's en om de effectiviteit van de advertentiecampagne te analyseren.

Geen cookies weer te geven

Ga naar de inhoud

Kiezen bij de kassa

Een verkenning van maatschappelijk bewust consumeren in Nederland

  • Auteurs: Peggy Schyns
  • Type: boek
  • Taal: Nederlands
  • Jaar: 2016
  • Uitgever: Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP)
  • Plaats van uitgave: Den Haag
  • Collatie: 116 p. ISBN: 9789037707090

Samenvatting

Bepaalde kleding niet kopen omdat er kinderarbeid aan te pas kwam; biologische eieren juist wél kopen omdat men kippen een beter leven toewenst; een auto met de buren delen omwille van het milieu; of over de hele linie minder producten kopen om de eigen ecologische voetafdruk te verkleinen. Steeds meer Nederlanders houden bij hun consumptieve keuzes niet alleen rekening met prijs, kwaliteit en nut, maar laten zich ook leiden door duurzame, politieke of ethische motieven. Ze willen maatschappelijk bewust consumeren. In deze begripsmatige en empirische verkenning wordt beschreven wat onder dit fenomeen verstaan wordt en wordt gekeken naar de verschillende verschijningsvormen, hoe vaak het in Nederland voorkomt en wie maatschappelijk bewuste consumenten zijn (en wie niet). Er passeren enkele grootstedelijke duurzame voedselinitiatieven de revue, die maatschappelijk bewust consumeren mogelijk maken. Voor deze studie is gebruikgemaakt van literatuuronderzoek, enquêtes, monitors en interviewmateriaal. Dit onderzoek maakt deel uit van een reeks SCP-publicaties op het vlak van duurzaamheid, waaronder de Monitor Duurzaam Nederland 2014: Verkenning (2014) en het essay Natuur en Cultuur (2014).

Literatuurverwijzing: Schyns, P. (2016). Kiezen bij de kassa: een verkenning van maatschappelijk bewust consumeren in Nederland. Den Haag: Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP).