Economische betekenis van de wielersport
Eindrapportage
Samenvatting
Volgens de Nederlandse Wielersportmonitor 2014 zijn er in ons land naar schatting 815.000 sportieve fietsers. Deze populatie loopt uiteen van incidentele, sportieve fietsers tot fanatieke, competitieve wielrenners en mountainbikers die meerdere keren per week intensief trainen om hun sport op hoog niveau te beoefenen. Hiertussen zit een grote groep wielersporters die regelmatig alleen of in groepsverband op de fiets stappen voor trainingsritjes en toertochten. Sportieve fietsers besteden aanzienlijke bedragen aan hun sportbeleving. Dat begint uiteraard met de aanschaf van een fiets, waarbij de grens van duizend euro al snel wordt gepasseerd. Daarbij komen nog wielerkleding, -schoenen en accessoires (zonnebrillen, fietscomputers, rollerbanken, etc.). Omdat de gemiddelde wielersporter bovendien behoorlijk trendgevoelig is is er sprake van regelmatige herhalingsaankopen. Een deel van de wielersporters is lid van een wielervereniging. Velen lezen speciale wielermagazines. De sportieve fietsers zijn daarnaast jaarlijks goed voor miljoenen trainingsritten, toertochten en wedstrijden. Daarbij horen ontelbare mueslirepen, energiedrankjes en kopjes koffie. Grote toertochten genereren honderden overnachtingen van deelnemers die tijdig aan de start willen verschijnen. Kortom, de sportieve fietsers vormen de motor van een serieuze wielersporteconomie. De NTFU heeft onderzoek laten doen naar de omvang van de wielersporteconomie. De centrale vraag daarbij luidde: Hoe groot zijn de jaarlijkse bestedingen die samenhangen met het sportieve fietsen?
Literatuurverwijzing: Verhoogt, P. (2015). Economische betekenis van de wielersport: eindrapportage. Hoofddorp: NTFU.