Eneco Tour 2014
De Langstraat etappe, Waalwijk - Vlijmen, economische impact, promotionele waarde en bezoekersprofiel
Samenvatting
De gemeenten Heusden en Waalwijk organiseerden op 12 augustus 2014 de Langstraat etappe van de Eneco Tour. Het betrof de tweede etappe in deze wielerwedstrijd die door Nederland en België voert. Onder verantwoordelijkheid van het lectoraat Sportbusiness werd onderzoek verricht naar de economische impact en promotionele waarde van het evenement voor de gemeenten Heusden en Waalwijk samen. In het verlengde hiervan is ook onderzoek gedaan naar het bezoekersprofiel en de waardering voor het evenement. Voor dit onderzoek is gebruikgemaakt van de richtlijnen van de Werkgroep Evaluatie Sportevenementen (WESP, www.evenementenevaluatie.nl). Van het aantal bezoekers is een schatting gemaakt op basis van deeltellingen. In dit onderzoek wordt het aantal bezoekers aan de Langstraat etappe in Heusden/Waalwijk op 5.000 geschat. Van deze groep bezoekers kwam 69% uit of de gemeente Heusden of de gemeente Waalwijk. De bezoekers waardeerden het evenement met een 7,8. De economische impact is berekend op - € 32.233 voor Heusden/Waalwijk. Er is dus sprake van een negatieve economische impact. De promotionele waarde van de Eneco Tour voor Heusden/Waalwijk bedraagt € 146.971. Dit is het bedrag dat de waarde vertegenwoordigt van de aandacht in diverse media, uitgedrukt in de waarde van een vergelijkbare hoeveelheid reclameruimte. Dit is een fictief bedrag maar vertegenwoordigt wel een promotionele waarde voor het evenement en voor Heusden/Waalwijk.
Literatuurverwijzing: Berends, L., & Heuvel, M. van den (2014). Eneco Tour 2014: de Langstraat etappe, Waalwijk - Vlijmen, economische impact, promotionele waarde en bezoekersprofiel. Tilburg: Fontys Economische Hogeschool Tilburg, Lectoraat Sportbusiness.