Zwemmen als 65-plusser: een sprong in het diepe?
Een onderzoek naar het (niet) zwemgedrag van 65-plussers
Samenvatting
Het doel van het onderzoek is om inzicht te krijgen in de betekenissen die zowel zwemmende als niet-zwemmende 65-plussers geven aan hun (niet-)zwemgedrag en hoe het proces van betekenisgeving beïnvloed wordt door discoursen over het ouder worden, het lichaam, sport en recreatief zwemmen. Een belangrijk aspect is de rol die het ouder worden speelt in het proces van betekenisgeving. Ook wordt gekeken hoe georganiseerd recreatief zwemmen als sport geconstrueerd wordt door zowel zwemmende als niet-zwemmende 65-plussers. De centrale onderzoeksvraag betreft: Welke betekenissen geven 65-plussers aan deelname aan georganiseerde recreatieve zwemactiviteiten voor senioren en welke aannames liggen hieraan ten grondslag? De resultaten geven aan dat het wel of niet gaan zwemmen door senioren door veel verschillende betekenissen en opvattingen beïnvloed kan worden en het daardoor een zeer complex vraagstuk is. Zo hebben senioren onder andere te maken met de eigen betekenissen die ze geven aan het ouder worden, sport en recreatief zwemmen. Deze worden voornamelijk beïnvloed door ervaringen, interacties en de omgeving (Weick, 1995). Daarnaast bleken de betekenissen ook beïnvloed te worden door de machtswerking van bepaalde dominante discoursen over ouder worden, sport en recreatief zwemmen.
Literatuurverwijzing: Geubbels, A. (2015). Zwemmen als 65-plusser: een sprong in het diepe?: een onderzoek naar het (niet) zwemgedrag van 65-plussers. Utrecht: Universiteit Utrecht.