Ga naar de inhoud

Neurocognitive functioning in talented soccer players

A challenge for more sedentary children?

  • Auteurs: Lot Verburgh
  • Type: proefschrift/oratie
  • Taal: Nederlands
  • Jaar: 2015
  • Uitgever: Vrije Universiteit Amsterdam
  • Plaats van uitgave: Amsterdam
  • Collatie: 185 p. ISBN: 9789053359952

Samenvatting

In dit promotieonderzoek probeert Lot Verburgh vast te stellen welke hersenfuncties een rol spelen bij het behalen van het betaalde voetbal. Concluderend laat het proefschrift het volgende zien: 

A. Kinderen die niet deelnemen aan georganiseerde sportactiviteiten (bijvoorbeeld lid zijn van een sportclub) hebben een minder goed ontwikkeld werkgeheugen en hebben meer momenten waarop zij hun aandacht kortdurend verliezen, in vergelijking met kinderen die op voetbal zitten. 

B. Jonge talentvolle voetballers presteren beter op specifieke neurocognitieve functies zoals inhibitie, visuomotoriek en impliciet motorisch leervermogen vergeleken met amateurvoetballers.

Samengenomen laten de resultaten zien dat deelname aan georganiseerde sportactiviteiten een belangrijke rol kan spelen in de relatie tussen beweging en neurocognitief functioneren. De bevindingen suggereren dat kinderen moeten worden aangemoedigd om deel te nemen aan sportactiviteiten, omdat naast eerder gevonden effecten op de lichamelijke gezondheid en sociale ontwikkeling, sport ook een positieve invloed kan hebben op neurocognitieve functies die belangrijk zijn in het dagelijks leven. De resultaten van het tweede deel van dit proefschrift laten veelbelovende resultaten zien die excellente neurocognitieve en motorische functies blootleggen die mogelijk onderliggend zijn aan de ontwikkeling van talentvolle sporters. Ze geven aanleiding voor verder onderzoek naar de aanwezigheid van deze neurocognitieve functies als voorwaarde om de top in een sport te kunnen halen.

Literatuurverwijzing: Verburgh, L. (2015). Neurocognitive functioning in talented soccer players: a challenge for more sedentary children?. Amsterdam: Vrije Universiteit Amsterdam.