Media: tijd in beeld
Dagelijkse tijdsbesteding aan media en communicatie, het culturele draagvlak, deel 14
Samenvatting
In het huidige medialandschap is het moeilijk om het mediagebruik te onderscheiden van persoonlijke communicatie. De activiteiten kunnen deels via dezelfde apparatuur en soms gelijktijdig plaatsvinden. In dit rapport presenteren de auteurs een gedetailleerd beeld van zowel het mediagebruik als van de persoonlijke communicatie via media op basis van nieuw mediatijdsbestedingsonderzoek getiteld: Media:tijd, dat eind 2013 is uitgevoerd. Ze beschrijven het lezen, luisteren, kijken, surfen, gamen en communiceren van de Nederlandse bevolking van 13 jaar en ouder in alle mogelijke hoedanigheden. Bovendien gaan de onderzoekers in op de vraag welke media Nederlanders naast elkaar gebruiken (media-diversiteit), en welke op hetzelfde moment (media-multitasking). Ook gaan ze nader in op de sociale functie van het mediagebruik.
Literatuurverwijzing: Sonck, N., & Haan, J. de (2015). Media: tijd in beeld: dagelijkse tijdsbesteding aan media en communicatie, het culturele draagvlak, deel 14. Den Haag: Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP).