Werkdocumenten basisvorming in het onderwijs
WB 12, lichamelijke opvoeding
Samenvatting
Allereerst worden in dit rapport de huidige effecten van lichamelijke opvoeding beschreven, voor zover die in Nederland bekend zijn uit incidentele gegevens over leerplannen en concretisering daarvan, de inspectierapporten en gegevens over effectverschillen binnen het lager en voortgezet onderwijs. Een aantal maatschappelijke veranderingen oefenen invloed uit op de gewenste basisvorming lichamelijke opvoeding: een afname van het besteedbare inkomen en automatisering. Een voortdurend didactisch probleem voor onderwijsgevenden in de lichamelijke opvoeding vormen de differentiatiemaatregelen, die noodzakelijk zijn in verband met de zeer grote heterogeniteit op het gebied van de sensomotorische ontwikkeling en vaardigheid. Er wordt een aanzet gegeven voor het formuleren van eindtermen binnen de diverse gebieden binnen het vak lichamelijke opvoeding. Een viertal aanbevelingen, voorzien van argumentatiemateriaal, besluit deze deelstudie.Literatuurverwijzing: Westerhof, R., & Loopstra, O. (1985). Werkdocumenten basisvorming in het onderwijs: WB 12, lichamelijke opvoeding. 's-Gravenhage: Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR).