Ga naar de inhoud

Lichamelijke opvoeding in de basisvorming

Zorgverbreding in de lichamelijke opvoeding

Samenvatting

Met de komst van de basisvorming ligt globaal vast wat alle leerlingen aan het eind van de basisvorming moeten kunnen en kennen. Bij het vak lichamelijke opvoeding kan een aantal leerlingen om verschillende redenen en bij verschillende vakonderdelen buiten de boot vallen. De verschillen in vaardigheidsniveau zijn vaak groot. De leerlingen zijn immers op grond van cognitieve vaardigheden ingedeeld in verschillende schooltypen, terwijl bij lichamelijke opvoeding vooral de motorische vaardigheden een rol spelen. Dit boek biedt achtergrondinformatie en praktijkideeën om met de verschillen tussen leerlingen om te gaan. Er wordt aangegeven hoe de zorg voor de leerlingen verbreed kan worden. Het betreft niet alleen ideeën die in de regulieren lessen gebruikt kunnen worden. Er wordt ook besproken hoe zorgverbreding door verwijzing naar externe hulpverlening kan plaatsvinden.

Literatuurverwijzing: Berg, G.W. van den, Doodewaard, C. van, Kok, T., Massink, M., Tolner, U., Weerd, C. van der, ... Koninklijke Vereniging voor Lichamelijke Opvoeding (KVLO) (1995). Lichamelijke opvoeding in de basisvorming: zorgverbreding in de lichamelijke opvoeding. Baarn: Bekadidact.