Ga naar de inhoud

Relatie tussen de beschikbaarheid van een auto van de zaak en lichaamsbeweging

Samenvatting

Hoofdgebruikers van een auto van de zaak halen minder vaak de combinorm (37%) dan hoofdgebruikers van een privéauto (54%), niet-hoofdgebruikers van een auto van de zaak (52%,niet significant), niet-hoofdgebruikers van een privéauto (54%), hoofdgebruikers van een privéauto met tevens een auto van de zaak in het huishouden (56%) en respondenten zonder auto (52%). Geconcludeerd wordt dat hoofdgebruikers van een auto van de zaak een risicogroep vormen voor bewegingsarmoede. Aanbevolen wordt werknemers en werkgevers te attenderen op dit risico, adviezen te geven over voldoende lichaamsbeweging - waaronder actieve vervoersmogelijkheden - en bedrijfsvervoerplannen te ontwikkelen en toe te passen die actief transport stimuleren.

Literatuurverwijzing: Koornneef, M., Hendriksen, I.J.M., & Bernaards, C.M. (2014). Relatie tussen de beschikbaarheid van een auto van de zaak en lichaamsbeweging.