Talenten in balans?!
Talentcoaches en talentouders over pedagogisch verantwoorde ontwikkeling van jonge sporttalenten
Samenvatting
In de ontwikkeling van jonge talenten zijn ouders en coaches invloedrijke personen, zowel ten aanzien van hun sporttechnische als psychosociale ontwikkeling. Talentcoaches hebben een belangrijke taak om hun sporters beter te laten presteren, maar net als ouders vervullen zij ook een opvoedende taak. Bekend is onder meer dat een (steeds groter) deel van de talenten moeite heeft met het combineren van topsport en onderwijs, ze soms voor een lager onderwijsniveau kiezen dan ze eigenlijk aankunnen en talenten die hun talentstatus verliezen hier grote moeite mee kunnen hebben. Met deze studie richten de onderzoekers zich op de ervaringen en visies van talentcoaches en talentouders van jeugdige sporttalenten van 12-18 jaar. De vraag die hierbij centraal staat, luidt als volgt: wat zijn de visies en ervaringen van talentcoaches en talentouders ten aanzien van de sportieve, maar vooral ook bredere psychosociale en maatschappelijke ontwikkeling en begeleiding van sporttalenten? De resultaten van dit onderzoek onder talentcoaches (n=128) en talentouders (n=386) van sporttalenten op Centra voor Topsport en Onderwijs (CTO's) en voetbaltalenten (RJO's, KNVB) laten zien dat gepoogd wordt talentontwikkeling in topsport zo pedagogisch verantwoord mogelijk vorm te geven. Maar de studie bevestigt tevens dat de grenzen hiervan in 'de jacht op goud' regelmatig in beeld komen.Literatuurverwijzing: Elling, A., Reijgersberg, N., & Hakkers, S. (2013). Talenten in balans?!: talentcoaches en talentouders over pedagogisch verantwoorde ontwikkeling van jonge sporttalenten. Utrecht: Mulier Instituut.