Nulmeting bewegingsonderwijs po
Onderzoek naar de organisatie van het bewegingsonderwijs in het primair onderwijs
Samenvatting
Het kabinet stelt in het Regeerakkoord 'Bruggen Slaan' te willen streven naar uitbreiding van het aantal lesuren voor bewegingsonderwijs op de basisschool. In een reactie op dit voornemen heeft de Tweede Kamer om een nulmeting bewegingsonderwijs gevraagd. Deze nulmeting bewegingsonderwijs is onderverdeeld in drie thema's: de bevoegdheid van de leraar voor bewegingsonderwijs, lestijd en lesfrequentie en ten slotte de kwaliteit van het bewegingsonderwijs. Voor deze nulmeting hebben 1083 schooldirecteuren in het basisonderwijs en in het speciaal (basis)onderwijs een online-vragenlijst ingevuld. De steekproef onder basisscholen is gewogen naar onderwijssoort, denominatie, regio en stedelijkheid. De resultaten van het onderzoek worden in deze rapportage gepresenteerd.
Literatuurverwijzing: Reijgersberg, N., Werff, H. van der, & Lucassen, J.M.H. (2013). Nulmeting bewegingsonderwijs po: onderzoek naar de organisatie van het bewegingsonderwijs in het primair onderwijs. Utrecht: Mulier Instituut.