Stijl van leven, stijl van bouwen
'branding' en leefstijlen in gebiedsontwikkeling
Samenvatting
Nu de praktijk van doelgroepgericht gebiedsontwikkelen met 'branding' en leefstijlprofilering al sinds het eind van de vorige eeuw bestaat, is er steeds meer interesse in effectmeting. Werkt het echt? Hebben 'branding' en leefstijlgerichte gebiedsontwikkeling geleid tot specifieke producten (woningen en woonmilieus) en het aantrekken van specifieke doelgroepen? Herkennen de bewoners zich daarin? Leidt het tot een hogere waardering van de woning en de woonomgeving en tot meer sociale samenhang tussen de bewoners?
Het is wenselijk om meer helderheid te krijgen in wat deze beleidstheorieën en werkwijzen die uitgaan van 'branding' en leefstijlen in het woonbeleid nu vermogen: welke doelen wilde men er mee dienen en zijn die doelen ook gerealiseerd?
Dit onderzoek wil voorzien in een inventarisatie van achtergronden, aanpak en doelen van 'branding' en leefstijlprofilering door 18 praktijkvoorbeelden te bekijken. Verder willen we op basis van drie intensieve casestudy's hier dieper op ingaan en ook kijken naar de effecten op de woonwaardering onder bewoners.
Literatuurverwijzing: Bosch, E., Sleutjes, B., & Ouwehand, A. (2012). Stijl van leven, stijl van bouwen: 'branding' en leefstijlen in gebiedsontwikkeling. Delft: OTB Research Institute for the Built Environment.