Sport is goed, sporten is gezond, een sporter is aantrekkelijk
Ik sport niet, onderzoek naar de werking van agency; verzet tegen een dominant discours, een kritisch kwalitatief onderzoek naar de betekenisconstructie van niet-sporters
Samenvatting
Dit onderzoek heeft als doel inzicht te geven in de wijze waarop het dominante sportdiscours vorm krijgt in het niet-sportende individu, wat de uitwerking is op de perceptie van zichzelf in relatie tot het niet sporten en hoe de werking van agency resulteert in het niet conformeren aan een dominant discours. Om de werking van agency te analyseren is allereerst gekeken naar de wijze waarop sociaalhistorische structuren en disciplinerende mechanisme bijdragen aan de kennis bij respondenten over sport. Omdat dit onderzoek de werking van agency als focus neemt, is de individuele betekenisgeving van respondenten leidend.
Literatuurverwijzing: Notté, R. (2012). Sport is goed, sporten is gezond, een sporter is aantrekkelijk: ik sport niet, onderzoek naar de werking van agency; verzet tegen een dominant discours, een kritisch kwalitatief onderzoek naar de betekenisconstructie van niet-sporters. Utrecht: Universiteit Utrecht.