Ga naar de inhoud

Logen, gogen en gewone mensen in het studieveld van de vrije tijd

Een opstel over theorie en methodologie in de vrijetijdskunde

  • Auteurs: Teus Kamphorst
  • Type: rapport
  • Taal: Nederlands
  • Jaar: 1980
  • Uitgever: Sociologisch Instituut van de Rijksuniversiteit Utrecht
  • Plaats van uitgave: Utrecht
  • Collatie: 63 p. fig. tab. Met lit. opg.

Samenvatting

Er kunnen in totaal drie, of zo men wil vier, ken- en handelingsniveaus worden onderscheiden. Dat van: 1. de gebruiker; 2.a. de onderhouder, reparateur, conservator, hersteller; 2.b. de realisator van (geplande) verandering, vernieuwing, het andere; 3. de ontwerper, bedenker van verandering, vernieuwing het andere. Deze drie/vier ken- en handelingsniveaus staan min of meer los van elkaar. Voor elk is een eigen kennis- en vaardighedenpakket vereist. De drie/vier-deling laat zich ten aanzien van alle objecten, voorwerpen, onderwerpen denken. Vaak zelfs heeft de samenleving zichzelf al langs de lijnen van de drie/vier-deling institutioneel opgedeeld. Dat geldt ook voor de vrijetijd en het vrijetijdsgedrag.

Literatuurverwijzing: Kamphorst, T.J. (1980). Logen, gogen en gewone mensen in het studieveld van de vrije tijd: een opstel over theorie en methodologie in de vrijetijdskunde. Utrecht: Sociologisch Instituut van de Rijksuniversiteit Utrecht.