Logen, gogen en gewone mensen in het studieveld van de vrije tijd
Een opstel over theorie en methodologie in de vrijetijdskunde
Samenvatting
Er kunnen in totaal drie, of zo men wil vier, ken- en handelingsniveaus worden onderscheiden. Dat van: 1. de gebruiker; 2.a. de onderhouder, reparateur, conservator, hersteller; 2.b. de realisator van (geplande) verandering, vernieuwing, het andere; 3. de ontwerper, bedenker van verandering, vernieuwing het andere. Deze drie/vier ken- en handelingsniveaus staan min of meer los van elkaar. Voor elk is een eigen kennis- en vaardighedenpakket vereist. De drie/vier-deling laat zich ten aanzien van alle objecten, voorwerpen, onderwerpen denken. Vaak zelfs heeft de samenleving zichzelf al langs de lijnen van de drie/vier-deling institutioneel opgedeeld. Dat geldt ook voor de vrijetijd en het vrijetijdsgedrag.Literatuurverwijzing: Kamphorst, T.J. (1980). Logen, gogen en gewone mensen in het studieveld van de vrije tijd: een opstel over theorie en methodologie in de vrijetijdskunde. Utrecht: Sociologisch Instituut van de Rijksuniversiteit Utrecht.