Peer aggression and victimization in Dutch elementary schools and sports clubs
Prevalence, stability, and approach across different contexts
Samenvatting
De algemene doelstelling van het onderzoek waarover in deze dissertatie gerapporteerd wordt was om bij te dragen aan de kennis over pestgedrag in verschillende contexten en de wijze waarop Nederlandse basisscholen en sportverenigingen pestgedrag kunnen voorkomen en tegengaan. Daarvoor zijn eerst actuele Nederlandstalige antipestprogramma's voor het reguliere basisonderwijs op hun effectiviteitspotentie geanalyseerd (hoofdstuk 2). Vervolgens zijn met gestructureerde vragenlijsten de prevalentie en stabiliteit van pestgedrag onderzocht bij kinderen in de bovenbouw van reguliere basisscholen in de context van hun basisschool en sportvereniging (hoofdstukken 3 en 4). Tenslotte zijn trainers van sportverenigingen (en ook leraren van reguliere basisscholen als referentiegroep) kwalitatief bevraagd op hun visie op pesten en op hun handelen inzake pestgedrag in de twee verschillende contexten (hoofdstuk 5). Voor zover ons bekend uit internationale wetenschappelijke literatuur is nog niet eerder omvattend onderzoek gedaan naar pesten op sportverenigingen en ook geen vergelijkend pestonderzoek tussen de sportvereniging- en basisschoolcontext.
Literatuurverwijzing: Baar, P.L.M. (2012). Peer aggression and victimization in Dutch elementary schools and sports clubs: prevalence, stability, and approach across different contexts. Utrecht: Utrecht University.