Mirjam Stuij
Mirjam doet vooral verdiepend kwalitatief onderzoek naar sport, bewegen en zwemles in relatie tot sociale ongelijkheid, zorg en betekenisgeving.
Waarom doen mensen wel of niet mee aan sport? Wat maakt dat niet alle kinderen even gemakkelijk zwemdiploma’s behalen? Hoe werkt sociale ongelijkheid, en in het bijzonder sociale klasse, door in (niet) kunnen, mogen en willen meedoen aan sport en zwemles? Wat betekenen deze ongelijkheden voor mensen die werken in sport, beleid en zorg? Deze vragen staan centraal in Mirjams werk.
Mirjam maakt in haar werk gebruik van uiteenlopende kwalitatieve onderzoeksmethoden, zoals open en creatieve gespreksvormen en (participerende) observaties. Dit combineert ze met verhalende en intersectionele analyses, aangevuld met theorie en literatuuronderzoek.
Ze schreef haar proefschrift over beweegzorg voor mensen met type 2 diabetes, met aandachtspunten voor ‘goede’ zorg. Het werd bekroond met de Boymansprijs 2021.
In haar werk zoekt Mirjam naar een mix van maatschappelijke en wetenschappelijke relevantie. Haar publicaties variëren dan ook van columns in vakbladen tot Engelstalige artikelen in peer-reviewed journals.
Publicaties
- Stuij, M., Pulles, I., Hoogendijk, R., Dalhuisen, C, & Prent, J. (2024). Sport- en zwemlesregelingen voor mensen met een laag inkomen: onderzoek naar lokale aanwezigheid en aanvragen. Utrecht: Mulier instituut.
- Stuij, M., & Gorp, M. van (2024). Over (meer) bewegen: of waarom we het over ongelijkheid en macht moeten hebben. Utrecht: Mulier instituut.
- Stuij, M., Erdoğan, G.N., Hoogendijk, R., & Meijde, L. van der (2024). Opbrengsten van twee jaar pilot Fitness Loont: een kwalitatief onderzoek naar het realiseren van fitnessaanbod voor mensen met een smalle beurs. Utrecht: Mulier Instituut.
- Meijde, L. van der, Gutter, K., & Stuij, M. (2023). Zwemles voor kinderen met een beperking in Amsterdam: onderzoek naar vraag en aanbod. Utrecht: Mulier Instituut.
- Stuij, M. (2024, juni). Leer me kennen en kunnen: aandacht voor de relationele aspecten van zwaarlijvigheid in de gymles. LO Magazine 112 (pp. 18 - 20)