Het jonge kind
Voldoende en gevarieerd bewegen levert een belangrijke bijdrage aan een gezonde groei en ontwikkeling van jonge kinderen. Om hieraan bij te dragen doen wij onderzoek naar sport en bewegen in de verschillende settingen waarin het jonge kind zich begeeft. Bijvoorbeeld de kinderopvang, thuisomgeving of publieke ruimte.
Beweegmonitor kinderopvang
De Beweegmonitor kinderopvang brengt structureel kerngegevens over het thema bewegen binnen de kinderopvang in kaart. Deze monitor zetten we jaarlijks afwisselend uit onder kinderdagverblijven, buitenschoolse opvang en gastouders.
ProMotion
ProMotion richt zich op het stimuleren van bewegen binnen de kinderopvang via de integratie van het thema bewegen binnen opleidingen. Het gaat hierbij om opleidingen die professionals opleiden gericht op de kinderopvang.
Actief systeem voor een actieve Start (ASAS)
In Actief Systeem voor een Actieve Start (ASAS) onderzoekt een multidisciplinair consortium hoe beweging en motorische ontwikkeling van 0-3 jarige kinderen kan worden ondersteund. Het kind en gezin staat in dit project centraal in het systeem.
Actief Fundament
Actief Fundament richt zich op het ontwikkelen van passende aanpak op een integraal kindcentrum (IKC) gericht op beweegstimulering en motorische ontwikkeling voor kinderen van 2-7 jaar. Het doel is het beweeggedrag, de motorische vaardigheden en het sociaal-emotioneel welbevinden van kinderen te verbeteren. In dit meerjarige onderzoek realiseren we een passende aanpak waarin we inspelen op de ervaren barrières.
ACTive systems to ACTivate young children (ACT2ACT)
Op basis van literatuuronderzoek, onderzoek onder kinderen, ouders en professionals en sessies met betrokken partijen rond het jonge kind, identificeert het consortium factoren die kunnen leiden tot systeemverandering en uiteindelijk tot meer en beter bewegen van 3-6-jarigen.
Actieve mobiliteit
Een belangrijke bijdrage aan een actief leven en voldoende bewegen komt van actieve mobiliteit: verplaatsing van a naar b door te lopen, fietsen, steppen of rollen. De ontwikkeling van dit gezond beweeggedrag start al op jonge leeftijd. Onze onderzoeken richten zich op het gezin en de kinderopvang als belangrijke settingen voor dit gedrag. Binnen het thema leren bewegen onderzoeken we actieve mobiliteit ook in de basisschoolsetting.
Onze expert
Bekijk ook
Zwemvaardigheid
Hoeveel kinderen halen een of meerdere zwemdiploma’s? Voor welke kinderen is dat lastiger dan gemiddeld? Waar komt dat door? Wat helpt, bijvoorbeeld vanuit beleid, om meer kinderen zwemvaardig te laten worden? Hier doen we zowel landelijk als lokaal onderzoek naar.
Buitenspelen
We doen onderzoek naar het buitenspeelgedrag van kinderen, hoe je dit kunt stimuleren, en hoe je hiervoor gericht beleid kunt maken.
Bewegen in en om school
We volgen de ontwikkelingen in het bewegingsonderwijs, en breder op het gebied van sport en bewegen in en om school.