Ga naar de inhoud

Sociaaleconomische status (SES) en geldzorgen

Ondanks de nodige beleidsaandacht voor sportstimulering onder ‘kwetsbare’ groepen en in ‘krachtwijken’ in de afgelopen jaren, is de sportdeelname onder mensen met een ‘lagere’ sociaaleconomische status en mensen met geldzorgen beduidend lager dan gemiddeld. Ook hebben kinderen uit gezinnen met een laag inkomen minder zwemdiploma’s dan kinderen uit gezinnen met een hoog inkomen.

Het Mulier Instituut onderzoekt:

  • ontwikkelingen in sportdeelname en -voorkeuren naar sociaaleconomische status, opleiding en inkomen;
  • achterliggende verschillen in motieven en belemmeringen voor deelname aan sport en zwemles;
  • beleid en aanbod om de (financiële) toegankelijkheid van sport en zwemles te vergroten.

Ons onderzoek is gericht op het beter begrijpen van structurele patronen van sociaaleconomische ongelijkheid in en door de sport. We bestuderen hoe sociale klasse doorwerkt in- en uitsluiting in sport, deels in combinatie met overlappende posities als herkomst, gender en levensfase. Ook onderzoeken we wat werkt om specifieke groepen te bereiken, betrekken en hun mogelijkheden tot actieve sportbetrokkenheid te vergroten.

Wil je hier meer over lezen? Zie hier enkele van onze publicaties:

Onze expert

Bekijk ook

Mensen met een beperking en/of chronische aandoening

We doen onderzoek naar de sportdeelname van mensen met een beperking/aandoening en naar hun voorkeuren, behoeften en belemmeringen. En we monitoren beleid om sport en bewegen toegankelijk te maken.

Gender en seksuele voorkeur

We doen onderzoek naar verschillende thema’s die verband houden met met gender en seksuele voorkeur, zoals gendergelijkheid en lhbti+-inclusie.

Migratieachtergrond en etniciteit

We volgen ontwikkelingen in sportdeelname, -voorkeuren en -motieven die samenhangen met migratieachtergrond en etniciteit.

Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief!

Wil je op de hoogte blijven van ons onderzoek? Meld je dan nu aan voor onze maandelijkse nieuwsbrief, onze persberichten of onze attenderingen!