Ga naar de inhoud

Te weinig ruimte voor bewegingsonderwijs in het gespecialiseerd en praktijkonderwijs

Zowel in het gespecialiseerd onderwijs als in het praktijkonderwijs is er een tekort aan accommodatie voor bewegingsonderwijs. Het lukt vaak niet om alle klassen twee lessen per week te geven. Dat blijkt uit onderzoek van het Mulier Instituut onder schoolleiders.

Het gespecialiseerd onderwijs is een verzamelnaam voor het speciaal basisonderwijs, speciaal onderwijs en voortgezet speciaal onderwijs.

Kinderen die rennen in een gymzaal

Ruimtetekort maakt wettelijke verplichting lastig

Sinds dit schooljaar zijn scholen wettelijk verplicht leerlingen twee lessen bewegingsonderwijs per week te geven van in totaal 90 minuten. Het tekort aan accommodaties is voor veel scholen de belangrijkste reden dat ze niet kunnen voldoen aan die verplichting. Dat geeft 37 procent van de scholen in het speciaal basisonderwijs en 41 procent van de scholen in het speciaal onderwijs aan.

Beweegaanbod naast de gymles kan beter

Het sport- en beweegaanbod naast de lessen bewegingsonderwijs kan volgens schoolleiders in het gespecialiseerd en praktijkonderwijs meer én beter. Dit gaat bijvoorbeeld om bewegend leren. Bijna drie kwart van de scholen voor praktijkonderwijs (71%) biedt bewegend leren op dit moment nooit aan. In het gespecialiseerd onderwijs gebeurt dat vaker.

Gevolgen coronamaatregelen nog merkbaar

Vooral schoolleiders in het praktijkonderwijs ervaren nog negatieve gevolgen van de coronamaatregelen bij leerlingen. Leerlingen bewegen volgens hen minder en zijn minder fit. Verder blijkt het percentage niet-gemotiveerde leerlingen in het praktijkonderwijs (20%) volgens schoolleiders een stuk hoger te liggen dan in het voortgezet speciaal onderwijs (11%).

Derde peiling onder schoolleiders

Dit onderzoek is een derde peiling onder schoolleiders in het gespecialiseerd en praktijkonderwijs. Zo volgen we de ontwikkeling van een aantal aspecten van het bewegingsonderwijs en sport. Eerdere metingen vonden plaats in 2013 en 2019.

In 2023 hebben 316 schoolleiders van het gespecialiseerd onderwijs de vragenlijst ingevuld, en 83 van het praktijkonderwijs. De vragenlijst was grotendeels een herhaling van de vragenlijsten in 2013 en 2019.

Gerelateerd nieuws

Boymansprijs 2024 voor Stein Mentings proefschrift over ‘pacing’

Stein Menting heeft tijdens de Dag van het Sportonderzoek (DSO) in Vlissingen de Boymansprijs in ontvangst genomen. Hij kreeg die prijs – voor het beste...

Essay: Bredere kijk op ‘beweegarmoede’ nodig 

Het doel van de overheid is dat in 2040 75 procent van de Nederlandse bevolking de beweegrichtlijnen haalt. Dat is een hoge ambitie. En waarschijnlijk onhaalbaar als de kijk op het vraagstuk niet verbreed wordt, stellen onderzoekers Mirjam Stuij en Marloes van Gorp.

Voortzetting fitnessaanbod voor mensen met een smalle beurs onzeker vanwege geldgebrek

Via het programma Fitness Loont kunnen mensen met een laag inkomen fitnessen. Fitnessaanbieders die aan een tweejarige pilot deelnamen, vinden het vrijwel allemaal lastig om financiering te vinden om het aanbod voort te zetten.