Ga naar de inhoud

Kansen voor doorontwikkeling gaming-evenementensector

De Nederlandse gaming-evenementensector is jong en is de afgelopen jaren gegroeid. Gamen kan competitief (esports) en niet-competitief. Er zijn goede kansen voor doorontwikkeling van de sector in de toekomst. Dit blijkt uit onderzoek van het Mulier Instituut.

Sterktes en zwaktes

Sterktes van de gaming-evenementensector zijn de onderlinge verbondenheid en de voortdurende innovatie. Zwaktes zijn de beperkte professionaliteit en de uitdaging om financiers te vinden voor de kosten van evenementen.

Kansen en bedreigingen

Gaming-evenementen kunnen jonge doelgroepen bereiken. Ook kunnen ze helpen bij het inrichten van een digitale samenleving. Van gamen leer je bijvoorbeeld bepaalde (digitale) vaardigheden. Daar liggen kansen voor de sector. Bedreigingen voor de sector zijn stigmatisering, de onbekendheid bij volwassenen en beperkte juridische en organisatorische kaders.

Toekomstambities

Verschillende zaken kunnen bijdragen aan de doorontwikkeling van de gaming-evenementensector:

  • meer bewustzijn onder niet-gamers;
  • destigmatisering;
  • interesse wekken bij overheden en bedrijven om te investeren in gaming-evenementen.

Meer kennis nodig

De sector is gebaat bij actuele en onafhankelijke marktinformatie. En bij manieren om de (maatschappelijke) impact van gaming-evenementen te meten. Daarnaast is meer kennis nodig over de kenmerken, motivaties en gedragingen van spelers en kijkers van gaming-evenementen.

Literatuurstudie en interviews

Voor dit onderzoek voerden we een beknopte literatuurstudie uit. Daarnaast namen we interviews af met acht mensen van verschillende organisaties uit de sector.

Meer nieuws over dit thema

Spraakmakers: Welke uitdagingen staan de Olympische Spelen te wachten?

Het Internationaal Olympisch Comité kiest volgende week een nieuwe president. Collega Paul Hover was te gast bij Spraakmakers om te...

4,4 miljoen Nederlanders volgen geen topsportevenementen

Een derde van de volwassen Nederlanders heeft geen belangstelling voor het bezoeken of het volgen van topsportevenementen in Nederland via de media. Dit zijn 4,4 miljoen Nederlanders.

Radio1 Journaal: Waarom neemt animo voor organisatie Spelen af?

Parijs was de enige kandidaat om de Spelen van 2024 te organiseren. Waarom neemt de animo af? Paul Hover werd hierover geïnterviewd voor het Radio 1 Journaal.