Buitenspelen: wat is dat eigenlijk?
Buitenspelen wordt op verschillende manieren gedefinieerd. Onderzoekers en experts verschillen van mening over wanneer iets buitenspelen is. Daarom stelt het Mulier Instituut het gebruik van één terminologie voor. Als iedereen dezelfde termen gebruikt, kunnen we onderzoeken naar buitenspelen namelijk beter vergelijken en beleid beter onderbouwen.

Buitenspelen in verschillende vormen
In de voorgestelde terminologie is buitenspelen al het spelen dat plaatsvindt in de buitenlucht. Spelen kan daarbij één of meer van de volgende vormen hebben:
- actief: met fysieke activiteit;
- vrij: ongestructureerd en zelfgestuurd;
- natuurlijk: in de natuur of met natuurlijke elementen, zoals water;
- avontuurlijk: spannend, onvoorspelbaar en met risico;
- sociaal: met interactie met anderen.
Deze terminologie van buitenspelen is een Nederlandse vertaling van Engelstalige terminologie uit een internationale studie waarin hierover consensus is bereikt (Lee et al., 2022).
Literatuuronderzoek en interviews met experts
We zijn tot deze aanbeveling gekomen op basis van twee soorten onderzoek:
- literatuuronderzoek naar de definitie van buitenspelen;
- interviews met vijf experts over hun kijk op buitenspelen.
Veel verschillende definities
Uit dit onderzoek blijkt dat (onderzoeks)experts verschillende dingen onder buitenspelen verstaan. Ze zijn het erover eens dat buitenspelen spelen is dat buiten plaatsvindt. Maar over de verdere afbakening niet. Zo verschillen ze van mening over of de volgende onderdelen van buitenspelen altijd aanwezig moeten zijn:
- ongestructureerd, ongeorganiseerd, vrij gekozen, zelfgestuurd en/of vrij spel;
- plezier;
- fysieke activiteit en/of actief spel.
Wanneer je de terminologie gebruikt die wij voorstellen , kun je onderscheid maken tussen de verschillende vormen van buitenspelen. Zo is altijd duidelijk over welke onderdelen je het wel en niet hebt.
Meer nieuws over dit thema

Inrichting speelplekken kan kinderen stimuleren meer buiten te spelen
Een goede inrichting van speelplekken kan eraan bijdragen dat kinderen meer buitenspelen. Het is bijvoorbeeld belangrijk dat ze er voldoende uitdaging vinden. En dat er voor alle kinderen genoeg te doen is.

Niet structureel sport- en beweeglessen op een derde van de mbo’s
Op een derde van de mbo-instellingen zijn sport- en beweeglessen geen structureel onderdeel van het curriculum. Ten opzichte van de vorige meting, in 2020, is hierin nog geen verbetering zichtbaar. Ondanks de inzet van mbo’s en verschillende landelijke initiatieven.

Steeds meer gemeenten voeren fietsprogramma Doortrappen uit om ouderen veilig te laten fietsen
Steeds meer gemeenten voeren het fietsprogramma Doortrappen uit. Nu is het belangrijk dat het programma in gemeentelijk beleid vastligt. En aandacht is voor het bereiken van ouderen die nog minder actief zijn.