Vooral jongvolwassen verenigingssporters gokken online op sport
Een kwart van de sportverenigingsleden en 16-23-jarigen neemt wel eens deel aan online sportweddenschappen. Onder voetballers is dit zelfs meer dan een derde. Dat is aanzienlijk hoger dan onder de hele Nederlandse bevolking: één op de tien Nederlanders wedt weleens online op sport. Dit blijkt uit onderzoek van het Mulier Instituut.
Online sportweddenschappen als ‘normale’ bezigheid
Veel deelnemers aan online sportweddenschappen bespreken voorspellingen met mensen uit hun omgeving die dit zelf ook doen. Voor hen lijkt deze vorm van online gokken normaal te zijn.
Deze groep deelnemers is ontvankelijker voor de invloed van gokreclames. Ook doen ze vaker onverantwoorde uitgaven aan online sportweddenschappen.
Sportvereniging als kwetsbare plek
Bij (team)sportverenigingen nemen relatief veel mensen deel aan online sportweddenschappen. Dit zijn daardoor geschikte plekken om hier met anderen over te praten. Online gokken op sport lijkt hier dan ook normaler te worden gevonden dan op andere plekken in de sport en samenleving.
Het promoten van online kansspelen (via reclames) is juist in de sport langer toegestaan dan daarbuiten. Dit versterkt het risico dat gokken daar steeds normaler wordt.
Jongvolwassenen onderschatten risico’s
Tijdens de dataverzameling van het onderzoek, was de promotie van online sportweddenschappen nog bijna nergens verboden. Jongvolwassenen zagen vaker of even vaak reclames voor online sportweddenschappen. Tegelijkertijd zien zij minder verslavingsrisico’s en zijn ze minder vaak voor beperking van gokreclames. Ander recent onderzoek bevestigt signalen dat het aantal jongeren dat (zorgelijk) deelneemt aan kansspelen toeneemt.
Vragenlijsten Nationaal Sportonderzoek
Voor dit onderzoek hebben we in 2022 via het Nationaal Sportonderzoek data verzameld onder 3.498 Nederlanders van 16 t/m 79 jaar. Het onderzoek laat de stand van zaken zien van ruim een half jaar na de openstelling van de Nederlandse kansspelmarkt. Destijds werd massaal en met weinig beperkingen reclame gemaakt voor online sportweddenschappen.
Sinds 2023 gelden beperkingen voor ongerichte reclame. Maar juist in de sportsector gelden die op een aantal punten (tijdelijk) niet (bijvoorbeeld voor shirtsponsering).
Gerelateerd nieuws
Boymansprijs 2024 voor Stein Mentings proefschrift over ‘pacing’
Stein Menting heeft tijdens de Dag van het Sportonderzoek (DSO) in Vlissingen de Boymansprijs in ontvangst genomen. Hij kreeg die prijs – voor het beste...
Essay: Bredere kijk op ‘beweegarmoede’ nodig
Het doel van de overheid is dat in 2040 75 procent van de Nederlandse bevolking de beweegrichtlijnen haalt. Dat is een hoge ambitie. En waarschijnlijk onhaalbaar als de kijk op het vraagstuk niet verbreed wordt, stellen onderzoekers Mirjam Stuij en Marloes van Gorp.
Voortzetting fitnessaanbod voor mensen met een smalle beurs onzeker vanwege geldgebrek
Via het programma Fitness Loont kunnen mensen met een laag inkomen fitnessen. Fitnessaanbieders die aan een tweejarige pilot deelnamen, vinden het vrijwel allemaal lastig om financiering te vinden om het aanbod voort te zetten.