Ga naar de inhoud

Sportevenementensector hersteld van corona, maar met uitdagingen voor de toekomst

De Nederlandse sportevenementensector is grotendeels hersteld van de coronacrisis. Wel heeft de sector nieuwe uitdagingen: prijsstijgingen, krapte op de arbeidsmarkt, druk op de openbare ruimte, beperkte politiecapaciteit en stikstof- en fijnstofregels. Dit blijkt uit onderzoek van het Mulier Instituut.

Wielrennen

1.535 bedrijven, 490 evenementen en 11,1 miljoen bezoeken

In het vierde kwartaal van 2023 telde de Nederlandse sportevenementensector 1.535 bedrijven. In 2019, vóór de coronacrisis, waren dat er 1.575.

Er waren in 2023 490 sportevenementen in Nederland. Deze trokken samen 11,1 miljoen bezoeken. In 2019 waren dat (538 evenementen en 10,6 miljoen bezoeken).

Minder steun voor organisatie internationale sportevenementen

In 2022 vond 42 procent van de Nederlanders het belangrijk dat er in Nederland grote internationale sportevenementen plaatsvinden. In voorgaande jaren was dat percentage hoger. Bijna de helft van de Nederlanders zou het jammer vinden als er in Nederland geen internationale topsportevenementen plaatsvinden.

Topsport brengt trots en positieve herinneringen

Ongeveer zeven op de tien de Nederlanders zijn trots op de prestaties van Nederlandse topsporters. Ook dit aandeel was in voorgaande jaren hoger. Een kwart van de Nederlanders heeft voor altijd positieve herinneringen aan een topsportevenement dat in Nederland plaatsvond.

Kansen voor benutten platformfunctie topsportevenementen

Er liggen kansen om de platformfunctie van evenementen beter te benutten. Die functie houdt in dat een organisatie een topsportevenement inzet om (maatschappelijke) doelen te bereiken die ze zonder het evenement niet of minder snel zouden bereiken.

Data, analyses en literatuurstudie

Gegevens zijn afkomstig van het Nationaal Sportonderzoek van het Mulier Instituut. Daarnaast hebben we analyses op bestaande data uitgevoerd en een beknopte literatuurstudie uitgevoerd.

Meer nieuws over dit thema

4,4 miljoen Nederlanders volgen geen topsportevenementen

Een derde van de volwassen Nederlanders heeft geen belangstelling voor het bezoeken of het volgen van topsportevenementen in Nederland via de media. Dit zijn 4,4 miljoen Nederlanders.

Radio1 Journaal: Waarom neemt animo voor organisatie Spelen af?

Parijs was de enige kandidaat om de Spelen van 2024 te organiseren. Waarom neemt de animo af? Paul Hover werd hierover geïnterviewd voor het Radio 1 Journaal.

Olympische en Paralympische Spelen 2024: prestigeproject met hoge prijs

De kosten voor de Olympische en Paralympische Spelen 2024 zijn minstens twee keer zo hoog als begroot. Maar de Spelen hebben ook positieve effecten...